سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سرزنش بسیار، دل ها را کینه ور می کند و یارانرا می پراکَنَد . [امام علی علیه السلام]
پیـــــــــــرو اهل بیت(ع)
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • مقدمه.

    مسئله امامت از بنیادی‌ترین اصول اعتقادی شیعه به شمار می‌آید.

    اگر از منظر دین به مسئله امامت بنگریم، تاریخ امامت و رهبری را با تاریخ بشر برابر می‌آییم.

    زیرا پیامبری نخستین جلوه امامت و رهبری دینی در حیات بشری است. که تاریخ آن همزاد با تاریخ بشری است.

    و چه زیباست کلام سیدالساجدین امام زین‌العابدین علیه‌السلام

    ایشان در ضمن دعای عرفه عرض می‌کند:

    بار پروردگارا تو در هر زمانی دین خود را به امامی از امامها تقویت و تأیید نمودی، آن امامی که او را به عنوان نشانه و علامت برای بندگان خود معرفی کردی، و کانون نور و هدایت در میان افراد بشر در وادی جهل و ظلمت قرار دادی.

    بعد از آنکه رشته دل و اتصال باطن او را به رشته مقام جمال و جلال خود متصل فرمودی و او را وسیله مقام رضای خود در میان مردم معین کردی و اطاعت از او را واجب و لازم شمردی و مخالفت و سرپیچی از نهی او را حرام نمودی و بندگان خود را امر کردی که او امر او را بپذیرند. و امتثال کنند. و از نواهی او اجتناب کنند.

    و هیچ‌ کس از مردم و افراد امت او در هر امری از امور جلو نیفتد و خود را بر او مقدم ننماید.

    هیچ فردی از او تخلف نورزد و در فرمانبری از او اوامر و اتصال با او عقب نیفتد.

    بنابراین آن امام موجب مصونیت و حفظ پناه‌آورندگان از شرور و موانع و آفات دنیوی و اخروی و پناهگاه و ملجأ و ملاء مؤمنان و دستاویز محکم گروندگان و نور و بها و عظمت اهل عالم خواهد بود.

    در این نوشتار برآنیم تا به این سؤال پاسخ گوئیم که آیا وجود امام برای جامعه ضروری است یا خیر؟

    آیا لازم است در همه زمانها امام موجود باشد یا خیر؟

    امید است که خداوند ما را از یاوران امامت، خصوصاً در زمره یاوران امام زمان (عج) قرار دهد. و ما را در یاوری بهتر این انوار پاک توفیق عنایت فرماید.

     

    تعریف امامت

    لغت‌شناسان عرب واژه امامت را به «الریاسة العامة» و «ریاسة المسلمین» تعریف کرده‌اند.[1]

    اما امامت در اصطلاح متکلمان به عبارتهای متفاوتی تعریف شده است اما آن تعریفی که مورد قبول علمای شیعه و اهل سنت می‌باشد. عبارت است از ریاست عمومی در امور دین و دنیا و به عبارت دیگر «الامامة: رئاسة عامة فی الدین و الدنیا لشخص من الاشخاص»[2]

    در اینکه آیا تعریف امامت در بین مسلمانان اتفاقی است یا خیر. در بین دانشمندان اختلافاتی به چشم می‌خورد.

    برخی بر این عقیده‌اند که تصور اهل سنت از امامت همان تصور شیعه می‌باشد. و این نتیجه را از یکی بودن تعاریف علمای اهل سنت و شیعه در تعاریف امامت به دست آورده‌اند

       

    عده دیگر از دانشمندان چنین تصوری را (متفق بودن مسلمانان در تعریف امامت) تصوری ساده‌انگارانه تلقی نموده‌اند و قائلند که به صرف یکی بودن ظاهر تعاریف نمی‌توان قائل شد که هر دو گروه به یک تعریف متفقند بلکه امامت در تصور اهل سنت کاملاً جدای از تصور شیعه در مورد امامت می‌باشد. و چنین می‌نگارند که.


     

    امامت در مفهوم سنی: تداوم نبوت نیست بلکه به منزله تئوری حکومت در جامعه دینی است که یا به تفکیک دین از سیاست می‌انجامد و یا به ابراز کردن دین برای سیاست می‌رسد. که ره دو تجربه، در تاریخ دولت‌های اسلامی اهل تسنن رخ داده است. اما امامت در مفهوم شیعی، تداوم نبوت نبی خاتم است و هدایت الهی و عدالت اجتماعی از وظائف عمده اوست.


     

    مفهوم شیعی امامت، برخلاف تصور اهل سنت بر تقسیم‌بندی همه انسانها به دو گروه انسان هادی و انسان هابط مبتنی است.


     

    انسان‌ هابط (سقوط‌یافته) انسانی است که مورد خطاب، «اهبطوا الی الارض» قرار گرفته و به زمین ظلمتساران ماده و طبیعت تبعید شده است. در حالیکه آمدن انسان هادی از مقوله هبوط و سقوط نیست بلکه از مقوله فرستاده شدن و مأموریت (و به اصطلاح کلامی، از مقوله لطف) است.


     

    برخی دیگر تصور موجود در بین شیعه و سنی در مورد امامت را از جهتی مشترک و از جهتی متفاوت می‌دانند به این بیان که، علمای اهل سنت امامت را بیشتر، از دیدگاه سرپرستی جامعه مطرح می‌کنند. از نظر آنان کار امام جز ریاست عامه جامعه اسلامی نیست، معارف شریعت، به وسیله پیامبر ابلاغ شده و کتاب آسمانی (قرآن) همه مسائل مورد نیاز جامعه را در خود داشته و با وجود قرآن، مراجعه به هیچ منبع دیگری لازم نبوده و نخواهد بود که «کفانا کتاب الله» بنابراین جامعه را تنها از جهت سرپرستی ظاهری و فراگیر (ریاست عامه) نیازمند امام و خلیفه می‌دانند. با وفات پیامبر در زمانی که دین تکمیل شده و نبوت ختم گشته است، آنچه از کارها و مسئولیت‌های پیامبر، نیازمند متصدی است، فقط سرپرستی‌ جامعه و اجرای احکام است.[3]


     

    امامت به این معنا و در این حد را علمای سنی و شیعه به اتفاق قبول دارند. با این تفاوت که این مفهوم از نظر اهل سنت همه و حداکثر معنای امامت است در حالیکه این مفهوم از نظر شیعه جزء و حداقل معنی امامت است به هر حال امامت به این معنا مورد اتفاق سنی و شیعه بوده و اختلاف آنها در مسئله امامت به مسائل دیگری برمی‌گردد.[4]


     

    بعد از اینکه تعریف امام را شناختیم و مواضع مسلمین را در این زمینه به اختصار بیان نمودیم به استقبال این سؤال رفته که آیا امامت واجب است یا خیر.   

    ادامه دارد..........

                                     




    1. اقرب الموارد، ج1، ص19 ـ المنجد فی الغة و الاعلام، ص17.

    2. شرح المقاصد، ج5، ص234 ـ شرح المواقف، ج8، ص345 ـ ابکار الافکار، ج3، ص416.



    هاشمی ::: چهارشنبه 87/12/7::: ساعت 12:40 صبح
    نظرات دیگران: نظر

      پایان عمر سید ومولای کائنات          آغاز دور غربت زهرا وحیدراست                 با سلام

     من هم به نوبه خود شهادت پیامبر اسلام (ص) و امام حسن مجتبی وآقا علی ابن موسی الرضا را تسلیت میگویم

    هدیه به روح این عزیزان

    صلوات

    یا رسول الله

    هاشمی ::: سه شنبه 87/12/6::: ساعت 7:51 صبح
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 5
    بازدید دیروز: 4
    کل بازدید :102373
    free counters

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<
    پیـــــــــــرو اهل بیت(ع)
    هاشمی

    >> پیوندهای روزانه <<
    ..اهل کتاب کلیک کنند - [31]
    دانلود متن کتب درسی [25]
    پایگاه اطلاع رسانی دولت [39]
    بدو دانلود [99]
    هر چی بخوای [41]
    علی رضا افتخاری [102]
    آنچه لازم است بدانید [41]
    سایت حضرت آیه الله بهجت [78]
    آدرس سایت مراجع [41]
    پاسخ به شبهات [69]
    دلائل امامت [49]
    سیاه جال [76]
    «عشق و زندگی» منتشرنشده استاد مطهری [65]
    [آرشیو(13)]


    >>فهرست موضوعی یادداشت ها<<
    حضرت معصومه[5] . شعر[5] . شیعیان آمریکا پس از 11 سپتامبر[2] . امام رضا علیه السلام=ضامن آهو[2] . عید[2] . یافاطمه[2] . کارآمدی چادر و حجاب مشکی . عید قربان=تصویر . قران =بهائیت . کتب بهائیت . لیلةالرغائب . لیلةالرغائب -آرزو . مفهوم، فلسفه و فواید حجاب . میلاد حضرت محمد (ص) . نازنین -زمین-سوال- جواب . نتیجه ازدواجهای خیابانی . نقدى بر حدیث «اصحابى کالنجوم» . و امام جعفر صادق(ع) . ولادت . یا زهرا . امام علی(ع) . انگیزه ی اصلی پوشیده بودن چیست؟ . ایدئولوژى بهائیت . برای زندگی . بهائی= نجس . بهار . پناهندگی دختر کلهر نتیجه جدائی پدر ومادر . پیامبر -امام حسن- امام رضا . پیامبر خوبی‌ها . تاریخچه حجاب در اسلام . تصاویر: . تصاویری از مصدومان چهارشنبه‌سوری‌های قبل . تعریف امامت . جاسوسی رژیم صهیونیستی از طریق "فیس‌بوک . چهلمین روز در فراق بهجت . حجاب . حجاب در روایات . حجاب در نظر فاطمه زهرا . صفای احمدی نژاد . عظم الله اجورکم . شیعه -سنی-حقیقت-زهرا - . خود نمائی قدیمی و مدرن . دانلود نرم افزار=ارتباط شیعه . دروغ سازی اغتشاشات . ریشه های کشف حجاب . زن وروابط زنا شوئی . سایتهای مفید شیعه شناسی . 15 مکان آلوده زمین . آزادی غربی = ایجاد مراکز فحشا . أین عمّار، = أین ابن تیهان=عمار کجاست؟ . احمدی نژاد . اختلاط دختر و پسر در زمان حال . اربعین حسینی . اس ام اس . اس ام اس روز پدر . اعمال شب وروز=عید غدیر=مستحبات .

    >>آرشیو شده ها<<
    بهمن 1387
    اسفند 1387
    فروردین 1388
    اردیبهشت 1388
    خرداد 1388
    تیر 1388
    مهر 1388
    آبان 1388
    آذر 1388
    بهمن 1388
    اسفند 1388
    فروردین 1389

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    پیـــــــــــرو اهل بیت(ع)

    >>لینک دوستان<<
    عاشق آسمونی
    منطقه آزاد
    نور
    صل الله علی الباکین علی الحسین
    بر و بچه های ارزشی
    مذهب عشق
    تنهایی من
    آســــــمــونـــی بــاش
    صفحات انتظار در فراق گل نرگس
    گرداب
    ریاست جمهوری

    >>لوگوی دوستان<<


    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    پارسی بلاگ، پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
    2006-ParsiBlog™.com ©